Budpilot.cz | Jak se stát armádním pilotem stíhačky?
17336
post-template-default,single,single-post,postid-17336,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Jak se stát armádním pilotem stíhačky?

Ve spolupráci s armádními piloty jsme sepsali základní informace o tom, jak se stát vojenským pilotem a jak probíhá výcvik. Není to teda vůbec jednoduché, ale o to krásnější práce to pak musí být.

Jak se dostat mezi vojenské piloty? Jak probíhá přijímací řízení a jaké je potřeba vzdělání?

Každý pilot v české armádě je důstojník a proto musí mít alespoň titul bakalář, proto je potřeba se přihlásit na Univerzitu Obrany v Brně, kde probíhá výuka.  Samotné přijímací řízení se skládá z písemného testu, zkoušky z fyzické zdatnosti (běh a silové testy) a z několikadenní podrobné zdravotní prohlídky. V průběhu studia pak musí být člověk na základě svých výsledků vybrán, aby se z něj stal pilot, což potvrdí i další zdravotní prohlídka v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze, kde probíhají i kontroly civilních pilotů.

Jak probíhá výcvik armádního pilota? Může si člověk vybrat, na čem chce létat?

Základní výcvik probíhá již během studia. Kromě teorie probírané ve škole se jedná asi o měsíc trvající pozemní výcvik, který se už týká prvního létaného typu – letadla Z-142. Rozsah základního výcviku je zhruba 50 letových hodin a během dalšího studia se v něm pokračuje. Hlavním účelem této části výcviku je zhodnocení mladých pilotů a jejich následné rozřazení na typy (stíhačky, vrtulníky nebo dopravní letadla). Větší část leteckého výcviku probíhá až po ukončení studia, kdy piloti začínají podle druhu letectva létat na letadle L-39 Albatros, vrtulníku Mi-2, nebo L-410 Turbolet.

F16 Cockpit simulator

Jak dlouho takový výcvik trvá a kde probíhá?

Piloti dopravního a vrtulníkového letectva mohou začít plnit úkoly ve vícečlenné posádce po jednom až dvouletém výcviku. U jedno pilotních stíhaček trvá tréning déle a zahrnuje i postupné přeškolení  na další typy (L-39, L-159, JAS-39 Gripen). První část výcviku je společná a létá se z letiště v Pardubicích v jeho okolí a na tratích po celé republice. Po dosažení požadované úrovně pokračují piloti ve výcviku na svých základnách – v Čáslavi, Náměšti a Kbelích. Pro ostré střelby se využívají střelnice ve vojenských újezdech Libavá na Moravě a Boletice v jižních Čechách.

Používají se pro výcvik pilotů i letecké simulátory?

Simulátory jsou důležitou součástí výcviku. Kromě letových simulátorů, kde lze procvičovat hlavně nové úkoly a nouzové případy za letu se využívá ještě taktický simulátor. Ten se využívá hlavně v pozdější fázi bojového výcviku a je na něm možné simulovat současný let více pilotů a nácvik různých scénářů, které by jinak nešlo jednoduše trénovat při reálném letu.

Jak hodnotí vojenští stíhací piloti náš simulátor F-16?

Váš simulátor je velmi kvalitní, díky reálné simulaci většiny systému by ho určitě šlo využívat i pro výcvik pilotů. Kladně hodnotíme i možnost použití různých zbraňových systému a let proti aktivním protivníkům. Pro seznámení s tím, jaké to je pilotovat stíhačku funguje opravdu výborně.

Pokud byste si chtěli takový let stíhačkou taky vyzkoušet, tak se k nám stavte na simulátor F-16, kde vám rádi vše ukážeme a naučíme vás základy letu i používaní zbraní.